Sunday, 22 December 2013

Competencies of Resource Centre Manager - Tugasan

APA ITU KEMAHIRAN?

Satu kelompok pengetahuan berkaitan yang berhubung kait dengan prestasi pada pekerjaan,  sesuatu yang boleh diukur dengan piawaian dan boleh diperbaiki melalui latihan dan pembangunan.

Kemahiran adalah satu tindakan, tugas atau corak tindak balas tertentu serta kebolehan dan kesanggupan yang diperkembangkan. Ini adalah satu sifat am yang bergantung kepada  faktor-faktor keturunan, persekitaran dan pembelajaran.

KEMAHIRAN
•Kemahiran  berkomunikasi

Maklumat yang disampaikan mesti jelas, ringkas, dan mudah difahami.
Menguasai kemahiran berkomunikasi secara formal dan tidak formal.

Supaya kakitangan bawahan dapat menerima arahan yang diberikan oleh pengurus dengan jelas.
Mengelakkan berlakunya miscommunication.

Kemahiran menghormati kepelbagaian budaya

Perlu peka dan tahu akan isu sensetif setiap kaum serta budaya mereka.

Agar kakitangan selesa bekerja.
Pekerja dan pengurus akan saling hormat menghormati antara satu sama lain.

Kemahiran menguruskan  diri sendiri

Pengurus harus bijak membahagikan masa antara bekerja dan melekukan aktiviti kendiri.
Sebagai contoh, pengurus membuat jadual harian agar masa yang diperuntukan untuk bekerja tidak
menggangu masa yang diperuntukkan untuk aktiviti harian yang lain.

Supaya dapat menyeimbangkan aktiviti antara pekerjaan dan diri.

Mengelakkan berlaku masalah tekanan dan bebanan kerja yang melampau.

Kemahiran Perancangan dan Pentadbiran

•Memutuskan apa tugas-tugas yang perlu dilakukan, menentukan bagaimana ia boleh dilakukan
•Pengumpulan maklumat, analisis, dan menyelesaikan masalah daripada pekerja dan pelanggan
•Pengurusan masa
•Belanjawan dan pengurusan kewangan


Supaya pengurus dapat merancang aktiviti yang betul, penggunaan sumber dengan betul. Ini juga sebagai
langkah bagi memantau aktiviti yang telah atau akan dilakukan.

   Kemahiran bekerjasama

Memastikan penglibatan setiap ahli.
Mewujudkan persekitaran yang menyokong antara satu sama lain.
Bekerjasama dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

Kemahiran bekerjasama ini penting bagi mewujudkan hubungan yang harmoni di dalam sesebuah
organisasi.
Menjadikan organisasi lebih kukuh dan stabil.

   Kemahiran melaksanakan aktiviti

Memahami bagaimana jabatan atau bahagian organisasi saling bergantung
Mengambil tindakan yang strategik untuk meletakkan pengurusan untuk berjaya.

Menentukan aktiviti yang dijalankan adalah betul.
Memastikan setiap ahli terlibat dalam melaksanakan aktiviti.











No comments:

Post a Comment