Sunday, 22 December 2013

Tugasan 1



 MPT 1233

Assignment 1
  
NAME                  : MASTURA BINTI MUHAMMAD
 STUDENT  ID     : MP131154

 Visit and report

1.      Visit a school / college resource centre & get the following information :
1.1.   types of school / college / University  : Sek Keb Taman Bukit Indah
1.2.   enrolment of the school / college / university : 813
1.3.   size (area) of the resource centre : Bersaiz 6 kelas
1.4.   list out and name the spaces available for the R/Center :
a.       Sudut Membaca              d. Sudut Permainan Tradisional
b.      Sudut Pameran                 e. Sudut Majalah/ Akhbar       
c.       Sudut Buku Skrap            f. Sudut Sejarah          
1.5.   Total number of seats available : 51
1.6.   Total number of collections in Resource Center / Library
1.6.1.      Over all collection books : 4898
1.6.2.      Fiction- English  : 1464
1.6.3.      Fiction – Bahasa Malaysia  : 1543
1.6.4.      Reference Book : 542
1.6.5.      Journal / Magazines : 1349
1.6.6.      Non Printed materials : 141
1.6.6.1.CD & DVD supplies by Ministry of Eeducation : 347
1.6.6.2.CD & DVD own collections : 193
1.6.6.3.Films / videos  : 35

2.      When visiting the school R/Center get its :
2.1. Organizational chart of the school / college / University. Does the Resource Center       Library is in the Organizational Chart? 
      Tiada, di sekolah ini hanya mempunya carta organisasi dipejabat. tiada di Pusat       Sumber
2.2.   Does the R/Center have its vision, mission and objective? Get a copy.

VISI
  • Mewujudkan warga sekolah yang berilmu dengan sahsiah yang seimbang, berfikiran kreatif dan inovatif melalui sikap suka membaca dan meneroka sumber informasi

MISI
  • Semua pelajar menjadi pengguna idea/ilmu yang efektif.
  • Staf mempertingkatkan penggunaan pelbagai sumber.
  • Guru PSS bekerjasama dengan guru-guru mempertingkatkan pembacaan, literasi maklumat , pengajaran dan pembelajaran kemahiran berfikir dan ICT.
  • Perkhidmatan PSS disediakan secara adil dan saksama.
  • Akses kepada pelbagai maklumat secara bertanggungjawab.
  • Melahirkan individu yang mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat.
  • Melahirkan pelajar yang celik IT, berbudaya ilmu dan bermotivasi tinggi bagi memastikan visi dan misi sekolah tercapai sesuai dengan hasrat kementerian pelajaran malaysia.

Objektif

•         Menggalakkan penggunaan kemudahan PSS
•         Pemupukan tabiat belajar pelajar di sekolah
•         Penghasilan bahan untuk P & P
•         Memperolehi kemahiran maklumat di kalangan warga sekolah


2.3.   List out the duties of library assistants of the school R/Center.
SENARAI TUGAS PENASIHAT PUSAT SUMBER SEKOLAH (PENGETUA)
1.    Merancang belanjawan tahunan PSS.
2.    Memantau perlaksanaan segala projek dan tugas-tugas AJK dari semasa ke semasa.
3.    Khidmat nasihat dan tunjuk ajar.
4.    Meninjau dan meluluskan segala pembelanjaan yang berkaitan dengan PSS.
SENARAI TUGAS PENGERUSI PUSAT SUMBER SEKOLAH (PK1)
1.    Merancang pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk PSS.
2.    Mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja PSS.
3.    Merangka Program Lima Tahun PSS bersama AJK PSS.
4.    Memilih dan melantik guru-guru PSS bersama penyelaras.
5.    Menentukan aktiviti-aktiviti tahunan PSS.
SENARAI TUGAS NAIB PENGERUSI PUSAT SUMBER SEKOLAH (GK BAHASA)
1.    Membantu pengerusi dalam urusan PSS.
2.    Mempengerusikan mesyuarat sekiranya pengerusi tidak dapat menghadiri mesyuarat.
3.    Merancang kursus dalaman untuk guru-guru PSS, guru-guru lain, pembantu am PSS dan pengawas PSS.
 SENARAI TUGAS PENYELARAS PUSAT SUMBER SEKOLAH (GPM)
1.    Membeli buku-buku, majalah dan lain-lain bahan yang sesuai untuk pelajar.
2.    Menyemak / memperolehi bibliografi dan katalog daripada penerbit-penerbit buku.
3.    Mengemaskini peraturan penggunaan PSS dari semasa ke semasa.
4.    Menyelia perjalanan penggunaan PSS dan aktiviti tahunan.
5.    Memantau kerja penyemakan stok buku pada hujung tahun.
6.    Menyelia perjalanan projek nilam sepanjang tahun.
7.    Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua.
8.    Mengurus perbelanjaan dan rekod kewangan PSS.
9.    Berbincang dengan pengerusi dan menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda mesyuarat.
1.  Memilih dan melatih pengawas PSS.
1.  Mengisi IQ-PSS.
SENARAI TUGAS SETIAUSAHA 
1.    Menyediakan dan mengedarkan surat jemputan mesyuarat.
2.    Mencatat dan menyediakan minit mesyuarat.
3.    Membantu penyelaras menyelia semua aktiviti tahunan PSS.
4.    Mengawas Pengawas PSS.
5.    Menguruskan dan mengemaskini  fail dan rekod PSS dari semasa ke semasa.
6.    Memastikan kemudahan-kemudahan PSS sentiasa dalam keadaan mencukupi.
7.    Menyediakan senarai tugas pengawas PSS.
SENARAI TUGAS AJK KECERIAAN
1.    Menjalankan keceriaan di dalam dan di luar kawasan PSS.
2.    Mengubahsuai kedudukan rak buku, perabot, alat dan sebagainya.
3.    Menyusun atur ruang-ruang seperti  majalah, suratkhabar, Karel, pameran, rekreasi, karya besar dsbnya serta kemudahan-kemudahan tambahan mengikut kesesuaian.
4.    Memastikan segala panduan dan label tunjuk arah dilekatkan di tempat yang sesuai.
5.    Mempamerkan peraturan dan panduan yang berguna di dalam PSS.
6.    Menguruskan aktiviti yang dilaksanakan oleh pusat sumber dari segi penyediaan bahan dan perhiasan.
SENARAI TUGAS AJK PROJEK NILAM
1.    Membentuk Jawatankuasa Nilam.
2.    Membantu guru kelas dalam membentuk kumpulan Rakan Pembaca.
3.    Mengadakan aktiviti memperkasakan Nilam.

             * Sediakan kertas kerja
             * Sediakan jadual program
            
5.    Menyediakan analisis data Nilam setiap hujung bulan.
6.    Menyediakan sijil pengiktirafan kepada pelajar berdasarkan rekod bacaan.
7.    Mengisi dan mengemaskini I-NILAM.
8.    Menyediakan jadual Nilam.
SENARAI TUGAS AJK PROMOSI/ PUBLISITI
1.    Menyediakan brosur dan buletin yang bersesuaian untuk pelajar, guru dan pelawat.
2.    Menguruskan papan kenyataan PSS.
3.    Menyediakan carta organisasi PSS  bersaiz kad manila.
4.    Melaksanakan pameran mengikut kesesuaian . Contoh Tema Hari Malaysia, Hari Pekerja , Kem Membaca dsbnya.
5.    Mengemaskini Portal Pusat Sumber Sekolah.
3.    Mempromosi dan mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan pelajar.
SENARAI TUGAS AJK BAHAN CETAK DAN BUKAN CETAK
1.    Memastikan segala bahan bacaan PSS  tersusun mengikut sistem pengkelasan yang telah ditetapkan.
2.    Melakukan kerja-kerja  seperti melapik, menggunting, melekat poket kad pinjaman dan slip, tarikh pulangan dan melekatkan label buku.
3.    Mengurus pinjaman / pulangan bahan di kaunter sirkulasi.
4.    Menjilid majalah dan surat khabar.
5.    Menguruskan koleksi Direktori, Buku Laporan, Risalah, Kartografi dan Carta PSS.
6.    Memperbaiki buku-buku yang rosak atau terkoyak.


 2.4.   What tools/system the R/Center use to manage the resource center (cataloguing, classification, management etc).

PENGAUTOMASIAN DAN SIRKULASI :

  1. Menggunakan Sistem Pengoperasian Windows
  2. Mengadakan rangkaian setempat (LAN) bagi Pengautomasian dan OPAC ( Online Public Acess Cataluging)
  3. Kad Pintar
  4. Memasukkan data bahan buku dengan berpandukan Senarai Rak Bahan Buku.
  5. Menyediakan Bar-Cod pada buku Pinjaman.

2.5. Budget - allocation of the financial subsidies the school received from the Ministry of Education annually and the private fund for R/Center gets.
 2.5.1.      Budget from Government : RM6500
 2.5.2.      Private fun collected : RM-



3.      When visiting the R/Center look at the following document and its process :
    3.1.  Accession Book : what is the last number in the accession book: B FI DIA 004993
    3.2.  Describe the steps and the documents normally used by the R/Center manager              when building their collections.

Sediakan slip kerja  - Dapatkan cop perolehan dan copkan pada bahan – Cop hak  milik di halaman rahsia- Menyediakan kad pinjaman  - Lekatkan slip tarikh pulang – Lekatkan label nombor panggilan pada tulang buku bagi buku tebal dan kulit depan bagi muku nipis.

4.      Competency of R/Center Manager
   4.1.   The relevant courses attended :
       4.1.1.       Kursus Kepimpinan
       4.1.2.       Kursus Pengurusan Pusat Sumber
       4.1.3.       Kursus Pemantapan Guru Pusat Sumber

5.      How many assistants among teachers in R/Center? : 11

6.      How many school librarians? :36

7.      List of courses held for teachers and students related to R/Center.
    7.1.   Kursus Kepimpinan
    7.2.   Program Kerjasama Bersama Sekolah Lain
    7.3.   Lawatan ke Pusat Sumber Luar.

8.      List of in-house training conducted by R/Center for teachers.
   8.1.   Kursus Pengurusan Bahan Bukan Buku dan Bahan Bacaan
   8.2.   Kursus Pembinaan Blogspot
   8.3.   Kursus Pengurusan Pusat Sumber
   8.4.   Kursus Pembaikpulih Bahan Bacaan

9.      List of activities that have been conducted to promote R/Center.
   9.1.   Program Nilam
   9.2.   Pameran Bertema
   9.3.   Menerbitkan Brosur
   9.4.   Buletin Berkala
   9.5.   Program Bersama Panitia

10.  The number of teachers who use the R/Center in a week : 6

11.  Purpose of use  R/ Center among teachers :
   11.1.    Melaksanakan Program Nilam
   11.2.    Pertandingan Bercerita
   11.3.    PnP Menggunakan Media.
   11.4.    Mengumpulkan bahan

12.  Problems/constraints faced by R/Center Manager.

   12.1.    Guru mengajar di Pusat Sumber
   12.2.    Murid dibiarkan tanpa pengawasan guru
   12.3.    Murid membawa beg masuk walaupun sudah diberi amaran
   12.4.    Buku hilang akibat kecuaian
   12.5.    Murid merosakkan buku bacaan




No comments:

Post a Comment