
MPT 1233
Assignment 1
NAME
: MASTURA BINTI MUHAMMAD
STUDENT ID :
MP131154
Visit
and report
1.
Visit a school / college
resource centre & get the following information :
1.1.
types of school / college /
University : Sek Keb Taman Bukit
Indah
1.2.
enrolment of the school /
college / university : 813
1.3.
size (area) of the resource
centre : Bersaiz 6 kelas
1.4.
list out and name the spaces
available for the R/Center :
a.
Sudut Membaca d. Sudut Permainan
Tradisional
b.
Sudut Pameran e. Sudut Majalah/ Akhbar
c.
Sudut Buku Skrap f.
Sudut Sejarah
1.5.
Total number of seats
available : 51
1.6.
Total number of collections in
Resource Center / Library
1.6.1.
Over all collection books : 4898
1.6.2.
Fiction- English : 1464
1.6.3.
Fiction – Bahasa Malaysia : 1543
1.6.4.
Reference Book : 542
1.6.5.
Journal / Magazines : 1349
1.6.6.
Non Printed materials : 141
1.6.6.1.CD & DVD supplies by Ministry of Eeducation : 347
1.6.6.2.CD & DVD
own collections : 193
1.6.6.3.Films /
videos : 35
2.
When visiting the school
R/Center get its :
2.1. Organizational chart of the
school / college / University. Does the Resource Center Library is in the
Organizational Chart?
Tiada, di sekolah ini hanya mempunya carta organisasi dipejabat. tiada di Pusat Sumber
2.2.
Does the R/Center have its
vision, mission and objective? Get a copy.
VISI
- Mewujudkan warga sekolah yang berilmu dengan sahsiah yang seimbang, berfikiran kreatif dan inovatif melalui sikap suka membaca dan meneroka sumber informasi
MISI
- Semua pelajar menjadi pengguna idea/ilmu yang efektif.
- Staf mempertingkatkan penggunaan pelbagai sumber.
- Guru PSS bekerjasama dengan guru-guru mempertingkatkan pembacaan, literasi maklumat , pengajaran dan pembelajaran kemahiran berfikir dan ICT.
- Perkhidmatan PSS disediakan secara adil dan saksama.
- Akses kepada pelbagai maklumat secara bertanggungjawab.
- Melahirkan individu yang mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat.
- Melahirkan pelajar yang celik IT, berbudaya ilmu dan bermotivasi tinggi bagi memastikan visi dan misi sekolah tercapai sesuai dengan hasrat kementerian pelajaran malaysia.
Objektif
• Menggalakkan
penggunaan kemudahan PSS
• Pemupukan tabiat
belajar pelajar di sekolah
• Penghasilan bahan
untuk P & P
• Memperolehi
kemahiran maklumat di kalangan warga sekolah
2.3.
List out the duties of library
assistants of the school R/Center.
SENARAI TUGAS PENASIHAT PUSAT SUMBER SEKOLAH
(PENGETUA)
1.
Merancang belanjawan
tahunan PSS.
2.
Memantau
perlaksanaan segala projek dan tugas-tugas AJK dari semasa ke semasa.
3.
Khidmat nasihat dan
tunjuk ajar.
4.
Meninjau dan
meluluskan segala pembelanjaan yang berkaitan dengan PSS.
SENARAI TUGAS PENGERUSI PUSAT SUMBER SEKOLAH
(PK1)
1.
Merancang
pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk
PSS.
2.
Mempengerusikan
Mesyuarat Jawatankuasa Kerja PSS.
3.
Merangka Program
Lima Tahun PSS bersama AJK PSS.
4.
Memilih dan melantik
guru-guru PSS bersama penyelaras.
5.
Menentukan
aktiviti-aktiviti tahunan PSS.
SENARAI TUGAS NAIB PENGERUSI PUSAT SUMBER
SEKOLAH (GK BAHASA)
1.
Membantu pengerusi
dalam urusan PSS.
2.
Mempengerusikan
mesyuarat sekiranya pengerusi tidak dapat menghadiri mesyuarat.
3.
Merancang kursus
dalaman untuk guru-guru PSS, guru-guru lain, pembantu am PSS dan pengawas PSS.
SENARAI TUGAS PENYELARAS PUSAT SUMBER
SEKOLAH (GPM)
1.
Membeli buku-buku,
majalah dan lain-lain bahan yang sesuai untuk pelajar.
2.
Menyemak /
memperolehi bibliografi dan katalog daripada penerbit-penerbit buku.
3.
Mengemaskini
peraturan penggunaan PSS dari semasa ke semasa.
4.
Menyelia perjalanan
penggunaan PSS dan aktiviti tahunan.
5.
Memantau kerja
penyemakan stok buku pada hujung tahun.
6.
Menyelia perjalanan
projek nilam sepanjang tahun.
7.
Menjalankan
tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Pengetua.
8.
Mengurus
perbelanjaan dan rekod kewangan PSS.
9.
Berbincang dengan
pengerusi dan menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda mesyuarat.
1. Memilih dan melatih pengawas PSS.
1. Mengisi IQ-PSS.
SENARAI TUGAS SETIAUSAHA
1.
Menyediakan dan
mengedarkan surat jemputan mesyuarat.
2.
Mencatat dan
menyediakan minit mesyuarat.
3.
Membantu penyelaras
menyelia semua aktiviti tahunan PSS.
4.
Mengawas Pengawas
PSS.
5.
Menguruskan dan
mengemaskini fail dan rekod PSS dari semasa ke semasa.
6.
Memastikan
kemudahan-kemudahan PSS sentiasa dalam keadaan mencukupi.
7.
Menyediakan senarai
tugas pengawas PSS.
SENARAI TUGAS AJK KECERIAAN
1.
Menjalankan
keceriaan di dalam dan di luar kawasan PSS.
2.
Mengubahsuai
kedudukan rak buku, perabot, alat dan sebagainya.
3.
Menyusun atur
ruang-ruang seperti majalah, suratkhabar, Karel, pameran, rekreasi, karya
besar dsbnya serta kemudahan-kemudahan tambahan mengikut kesesuaian.
4.
Memastikan segala
panduan dan label tunjuk arah dilekatkan di tempat yang sesuai.
5.
Mempamerkan
peraturan dan panduan yang berguna di dalam PSS.
6.
Menguruskan aktiviti
yang dilaksanakan oleh pusat sumber dari segi penyediaan bahan dan perhiasan.
SENARAI TUGAS AJK PROJEK NILAM
1.
Membentuk
Jawatankuasa Nilam.
2.
Membantu guru kelas
dalam membentuk kumpulan Rakan Pembaca.
3.
Mengadakan aktiviti
memperkasakan Nilam.
* Sediakan kertas
kerja
* Sediakan jadual
program
5.
Menyediakan analisis
data Nilam setiap hujung bulan.
6.
Menyediakan sijil
pengiktirafan kepada pelajar berdasarkan rekod bacaan.
7.
Mengisi dan
mengemaskini I-NILAM.
8.
Menyediakan jadual
Nilam.
SENARAI TUGAS AJK PROMOSI/ PUBLISITI
1.
Menyediakan brosur
dan buletin yang bersesuaian untuk pelajar, guru dan pelawat.
2.
Menguruskan papan
kenyataan PSS.
3.
Menyediakan carta
organisasi PSS bersaiz kad manila.
4.
Melaksanakan pameran
mengikut kesesuaian . Contoh Tema Hari Malaysia, Hari Pekerja , Kem Membaca
dsbnya.
5.
Mengemaskini Portal
Pusat Sumber Sekolah.
3.
Mempromosi dan
mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan
pelajar.
SENARAI TUGAS AJK BAHAN CETAK DAN BUKAN CETAK
1.
Memastikan segala
bahan bacaan PSS tersusun mengikut sistem pengkelasan yang telah
ditetapkan.
2.
Melakukan
kerja-kerja seperti melapik, menggunting, melekat poket kad pinjaman
dan slip, tarikh pulangan dan melekatkan label buku.
3.
Mengurus pinjaman /
pulangan bahan di kaunter sirkulasi.
4.
Menjilid majalah dan
surat khabar.
5.
Menguruskan koleksi
Direktori, Buku Laporan, Risalah, Kartografi dan Carta PSS.
6.
Memperbaiki
buku-buku yang rosak atau terkoyak.
2.4.
What tools/system the R/Center
use to manage the resource center (cataloguing, classification, management
etc).
PENGAUTOMASIAN DAN SIRKULASI :
- Menggunakan Sistem Pengoperasian Windows
- Mengadakan rangkaian setempat (LAN) bagi Pengautomasian dan OPAC ( Online Public Acess Cataluging)
- Kad Pintar
- Memasukkan data bahan buku dengan berpandukan Senarai Rak Bahan Buku.
- Menyediakan Bar-Cod pada buku Pinjaman.
2.5. Budget - allocation of the
financial subsidies the school received from the Ministry of Education annually
and the private fund for R/Center gets.
2.5.1.
Budget from Government : RM6500
2.5.2.
Private fun collected : RM-
3.
When visiting the R/Center
look at the following document and its process :
3.1. Accession Book : what is the
last number in the accession book: B FI DIA 004993
3.2. Describe the steps and the
documents normally used by the R/Center manager when building their
collections.
Sediakan slip kerja - Dapatkan cop perolehan dan copkan pada bahan – Cop hak milik di halaman rahsia- Menyediakan kad pinjaman - Lekatkan slip tarikh pulang – Lekatkan label nombor panggilan pada tulang buku bagi buku tebal dan kulit depan bagi muku nipis.
4.
Competency of R/Center Manager
4.1.
The relevant courses attended :
4.1.1.
Kursus
Kepimpinan
4.1.2.
Kursus
Pengurusan Pusat Sumber
4.1.3.
Kursus
Pemantapan Guru Pusat Sumber
5.
How many assistants among teachers in R/Center? : 11
6.
How many school librarians? :36
7.
List of courses held for teachers and
students related to R/Center.
7.1.
Kursus Kepimpinan
7.2.
Program Kerjasama Bersama Sekolah Lain
7.3.
Lawatan ke Pusat Sumber Luar.
8.
List of in-house training conducted by R/Center for
teachers.
8.1.
Kursus Pengurusan Bahan Bukan Buku dan Bahan
Bacaan
8.2.
Kursus Pembinaan Blogspot
8.3.
Kursus Pengurusan Pusat Sumber
8.4.
Kursus Pembaikpulih Bahan Bacaan
9.
List of activities that have been conducted to promote R/Center.
9.1.
Program Nilam
9.2.
Pameran Bertema
9.3.
Menerbitkan Brosur
9.4.
Buletin Berkala
9.5.
Program Bersama Panitia
10.
The number of teachers who use the R/Center in a week : 6
11.
Purpose of use R/ Center among teachers :
11.1.
Melaksanakan Program Nilam
11.2.
Pertandingan Bercerita
11.3.
PnP Menggunakan Media.
11.4.
Mengumpulkan
bahan
12. Problems/constraints faced
by R/Center Manager.
12.1. Guru mengajar
di Pusat Sumber
12.2. Murid
dibiarkan tanpa pengawasan guru
12.3. Murid
membawa beg masuk walaupun sudah diberi amaran
12.4. Buku
hilang akibat kecuaian
12.5. Murid
merosakkan buku bacaan
No comments:
Post a Comment