Sunday, 22 December 2013

Jenis-jenis Teori Pengurusan

DEFINISI PENGURUSAN

Pengurusan adalah satu proses organisasi yang merangkumi perancangan strategik, persekitaran; objektif, mengurus sumber, menggerakkan aset sumber manusia dan kewangan yang diperlukan untuk mencapai objektif, dan mengukur keputusan. Pengurusan juga termasuk menyimpan fakta dan maklumat untuk kegunaan kemudian atau untuk orang lain dalam organisasi. Fungsi pengurusan tidak terhad kepada pengurus dan penyelia. Tiap-tiap anggota organisasi mempunyai pengurusan dan pelaporan beberapa fungsi sebagai sebahagian daripada tugas mereka.

SEJARAH PENGURUSAN

Menjelang tahun 1800-an, ekonomi Amerika Syarikat banyak bergantung kepada industri seperti minyak, keluli, kereta api, dan barang-barang perkilangan.
Ramai orang meninggalkan ladang mereka untuk bekerja di kilang-kilang, di mana pengurus profesional menyelia kerja mereka.
Perusahaan perindustrian baru yang muncul pada abad kesembilan belas menuntut kemahiran pengurusan yang tidak pernah diketahui.

JENIS-JENIS TEORI PENGURUSAN

1. PENGURUSAN SAINTIFIK

Frederick Winslow Taylor-(1856-1915) adalah bapa Pengurusan Saintifik. Apabila dia bekerja sebagai pelatih di syarikat keluli di Midvale, beliau mendapati kebanyakan pekerja tidak bekerja keras. Bagi meningkatkan kecekapan, Taylor cuba memahami konsep “one best way” untuk melaksanakan tugas tertentu. Untuk berbuat demikian, beliau menggunakan jam randik untuk menentukan kaedah ini adalah yang paling berkesan. Kajian ini telah dikenali sebagai “Time and Motion Studies.“

PENGURUSAN SAINTIFIK TAYLOR

Pekerjaan perlu direka mengikut peraturan saintifik daripada peraturan kaedah “rule of thumb”. Majikan perlu mengumpul, mengelaskan, dan menjadualkan data untuk menentukan “one best way” untuk melaksanakan tugas atau siri tugas.
Pekerja harus dipilih dan dilatih mengikut kaedah-kaedah saintifik. Majikan juga perlu melatih pekerja untuk meningkatkan prestasi mereka.
Prinsip-prinsip pengurusan saintifik perlu dijelaskan kepada pekerja.
Pengurusan dan pekerja harus saling bergantung supaya mereka bekerjasama.

2. ABRAHAM H. MASLOW

Maslow adalah seorang ahli psikologi yang membangunkan teori motivasi. Idea-idea beliau telah memberi kesan yang besar ke atas pengurusan. Maslow percaya bahawa individu perlu memenuhi keperluan peringkat rendah sebelum mendapatkan keperluan yang lebih tinggi. Iaitu, memenuhi keperluan mereka untuk makanan sebelum mereka meminta kehendak diri. Set keperluan mesti dipenuhi sebelum kehendak, Maslow menyebut ini sebagai hierarki keperluan.
HIERARKI KEPERLUAN MASLOW

3. TEORI X

Profesor Douglas McGregor
Teori X-menganggap bahawa orang-orang pada dasarnya malas dan akan mengelak daripada bekerja jika mereka boleh. Untuk memastikan bahawa pekerja bekerja, Teori X pengurus mengenakan peraturan yang ketat dan memastikan bahawa semua keputusan penting dibuat hanya oleh mereka.

Teori ini boleh diaplikasikan dalam Pengurusan Pusat Sumber yang mempunyai masalah disiplin.

4. TEORI Y

Teori Y mengandaikan bahawa orang mencari    kepuasan dalam kerja mereka. Pengurus Teori Y percaya bahawa orang-orang yang kreatif dan   akan datang dengan idea-idea yang baik jika digalakkan untuk berbuat demikian. Mereka cenderung untuk memberi pekerja mereka lebih kebebasan dan membiarkan mereka membuat kesilapan.

#Jika sesebuah organisasi Pusat Sumber mempunyai seorang ahli yang kreatif, mereka boleh menggunakan cara ini bagi menonjolkan bakat dan dapat menaikkan semangat ahli yang lain.

5. TEORI Z

William Ouchi, seorang penyelidik pengurusan membangunkan teori baru ini pengurusan pada 1980-an
Teori Z adalah satu teori pengurusan perniagaan yang menggabungkan amalan perniagaan Jepun dan Amerika. Penekanan perniagaan Jepun pada membuat keputusan secara bersama, manakala penekanan Amerika adalah tanggungjawab individu.

6. TEORI ORGANISASI JEPUN
  • Pekerjaan seumur hidup
  • Membuat keputusan kolektif
  • Tanggungjawab bersama
  • Penilaian rendah
  • Arahan yang bersahaja dan mudah difahami
  • Laluan kerjaya bukan khusus
  • Mengambil berat akan pekerja sebagai seorang manusia.

7. ORGANISASI AMERIKA
  • Pekerjaan jangka pendek
  • Individu membuat keputusan
  • Tanggungjawab individu
  • Penilaian yang pantas
  • Arahan yang jelas dan tepat
  • Laluan kerjaya khusus
  • Pekerja dilihat sebagai pekerja sebagai pekerja.

8. HAWTHORNE EFFECT

Hasil daripada eksperimen yang dijalankan di kilang Hawthorne Barat elektrik di Cicero, Illinois pada tahun 1924. Mereka menurunkan lampu di kilang, menjangkakan produktiviti menjadi kurang, tetapi sebaliknya, produktiviti meningkat.
Para penyelidik menyimpulkan bahawa produktiviti meningkat kerana pekerja bekerja lebih keras apabila mereka mendapat perhatian. Fenomena ini, telah dikenali sebagai "Hawthorne Effect."
Hawthorne Effect lebih kepada rangsangan psikologi kepada pekerja.
Jika rangsangan psikologi yang digunakan adalah positif, maka ianya akan dapat meningkatkan produktiviti dan sebaliknya jika ianya negatif.
Jika pengurusan Pusat Sumber ingin menggunakan teori ini, kita harus memastikan ianya benar-benar berkesan supaya tiada masalah yang berlaku.

9. HERZBERG’S

Psikologi Frederick Herzberg percaya bahawa:
Intrinsik : Faktor-faktor sebenar semula jadi yang berkaitan dengan kepuasan kerja
Extrinsik : Faktor-faktor luaran yang berkaitan dengan rasa tidak puas hati kerja.
Apabila pekerja tidak berpuas hati, mereka cenderung untuk menyebut faktor-faktor luaran seperti dasar syarikat dan pentadbiran, penyeliaan, hubungan interpersonal, dan keadaan kerja.
Teori ini mencadangkan menekankan motivasi faktor-faktor yang meningkatkan kepuasan kerja, seperti pengiktirafan bagi meningkatkan kualiti pengurusan.

10. MCCELLAND’S

McClelland mendapati bahawa sesetengah orang mempunyai keinginan untuk berjaya bagi pencapaian peribadi bukannya untuk ganjaran kejayaan.
Mereka tidak suka memperjudikan kejayaan. Mereka tidak akan mengambil risiko yang tinggi.
Mereka akan membuat kerja yang mudah dicapai.


Ianya adalah teori yang hanya mengekalkan “zon selesa” jika sebuah Pusat Sumber itu telah berjaya.

2 comments:

  1. Hei, you are good. cheers :)

    ReplyDelete
  2. HI can i know where or what to find the journal of this? please help me

    ReplyDelete