DEFINISI PENGURUSAN
Pengurusan adalah satu proses
organisasi yang merangkumi perancangan strategik, persekitaran; objektif,
mengurus sumber, menggerakkan aset sumber manusia dan kewangan yang diperlukan
untuk mencapai objektif, dan mengukur keputusan. Pengurusan juga termasuk
menyimpan fakta dan maklumat untuk kegunaan kemudian atau untuk orang lain
dalam organisasi. Fungsi pengurusan tidak terhad kepada pengurus dan penyelia. Tiap-tiap anggota organisasi
mempunyai pengurusan dan pelaporan beberapa fungsi sebagai sebahagian daripada
tugas mereka.
SEJARAH PENGURUSAN
Menjelang tahun 1800-an, ekonomi
Amerika Syarikat banyak bergantung kepada industri seperti minyak, keluli, kereta
api, dan barang-barang perkilangan.
Ramai orang meninggalkan ladang
mereka untuk bekerja di kilang-kilang, di mana pengurus profesional menyelia
kerja mereka.
Perusahaan perindustrian baru
yang muncul pada abad kesembilan belas menuntut kemahiran pengurusan yang tidak
pernah diketahui.
JENIS-JENIS TEORI PENGURUSAN
1. PENGURUSAN SAINTIFIK
Frederick Winslow
Taylor-(1856-1915) adalah bapa Pengurusan Saintifik. Apabila dia bekerja
sebagai pelatih di syarikat keluli di Midvale, beliau mendapati kebanyakan
pekerja tidak bekerja keras. Bagi meningkatkan kecekapan, Taylor cuba memahami
konsep “one best way” untuk melaksanakan tugas tertentu. Untuk berbuat
demikian, beliau menggunakan jam randik untuk menentukan kaedah ini adalah yang
paling berkesan. Kajian ini telah dikenali sebagai “Time and Motion Studies.“
PENGURUSAN SAINTIFIK TAYLOR
Pekerjaan perlu direka mengikut
peraturan saintifik daripada peraturan kaedah “rule of thumb”. Majikan perlu
mengumpul, mengelaskan, dan menjadualkan data untuk menentukan “one best way”
untuk melaksanakan tugas atau siri tugas.
Pekerja harus dipilih dan dilatih
mengikut kaedah-kaedah saintifik. Majikan juga perlu melatih pekerja untuk
meningkatkan prestasi mereka.
Prinsip-prinsip pengurusan
saintifik perlu dijelaskan kepada pekerja.
Pengurusan dan pekerja harus
saling bergantung supaya mereka bekerjasama.
2. ABRAHAM H. MASLOW
Maslow adalah seorang ahli
psikologi yang membangunkan teori motivasi. Idea-idea beliau telah memberi
kesan yang besar ke atas pengurusan. Maslow percaya bahawa individu perlu
memenuhi keperluan peringkat rendah sebelum mendapatkan keperluan yang lebih
tinggi. Iaitu, memenuhi keperluan mereka untuk makanan sebelum mereka meminta
kehendak diri. Set keperluan mesti dipenuhi sebelum kehendak, Maslow menyebut
ini sebagai hierarki keperluan.
![]() |
HIERARKI KEPERLUAN MASLOW |
3. TEORI X
Profesor Douglas McGregor
Teori X-menganggap bahawa
orang-orang pada dasarnya malas dan akan mengelak daripada bekerja jika mereka
boleh. Untuk memastikan bahawa pekerja bekerja, Teori X pengurus mengenakan
peraturan yang ketat dan memastikan bahawa semua keputusan penting dibuat hanya
oleh mereka.
Teori ini boleh diaplikasikan
dalam Pengurusan Pusat Sumber yang mempunyai masalah disiplin.
4. TEORI Y
Teori Y mengandaikan bahawa orang
mencari kepuasan dalam kerja mereka.
Pengurus Teori Y percaya bahawa orang-orang yang kreatif dan akan datang dengan idea-idea yang baik jika digalakkan
untuk berbuat demikian. Mereka cenderung untuk memberi pekerja mereka lebih kebebasan
dan membiarkan mereka membuat kesilapan.
#Jika sesebuah organisasi Pusat
Sumber mempunyai seorang ahli yang kreatif, mereka boleh menggunakan cara ini
bagi menonjolkan bakat dan dapat menaikkan semangat ahli yang lain.
5. TEORI Z
William Ouchi, seorang penyelidik
pengurusan membangunkan teori baru ini pengurusan pada 1980-an
Teori Z adalah satu teori
pengurusan perniagaan yang menggabungkan amalan perniagaan Jepun dan Amerika.
Penekanan perniagaan Jepun pada membuat keputusan secara bersama, manakala
penekanan Amerika adalah tanggungjawab individu.
6. TEORI ORGANISASI JEPUN
- Pekerjaan seumur hidup
- Membuat keputusan kolektif
- Tanggungjawab bersama
- Penilaian rendah
- Arahan yang bersahaja dan mudah difahami
- Laluan kerjaya bukan khusus
- Mengambil berat akan pekerja sebagai seorang manusia.
7. ORGANISASI AMERIKA
- Pekerjaan jangka pendek
- Individu membuat keputusan
- Tanggungjawab individu
- Penilaian yang pantas
- Arahan yang jelas dan tepat
- Laluan kerjaya khusus
- Pekerja dilihat sebagai pekerja sebagai pekerja.
8. HAWTHORNE EFFECT
Hasil daripada eksperimen yang
dijalankan di kilang Hawthorne Barat elektrik di Cicero, Illinois pada tahun
1924. Mereka menurunkan lampu di kilang, menjangkakan produktiviti menjadi
kurang, tetapi sebaliknya, produktiviti meningkat.
Para penyelidik menyimpulkan
bahawa produktiviti meningkat kerana pekerja bekerja lebih keras apabila mereka
mendapat perhatian. Fenomena ini, telah dikenali sebagai "Hawthorne
Effect."
Hawthorne Effect lebih kepada
rangsangan psikologi kepada pekerja.
Jika rangsangan psikologi yang
digunakan adalah positif, maka ianya akan dapat meningkatkan produktiviti dan
sebaliknya jika ianya negatif.
Jika pengurusan Pusat Sumber
ingin menggunakan teori ini, kita harus memastikan ianya benar-benar berkesan
supaya tiada masalah yang berlaku.
9. HERZBERG’S
Psikologi Frederick Herzberg
percaya bahawa:
Intrinsik : Faktor-faktor sebenar
semula jadi yang berkaitan dengan kepuasan kerja
Extrinsik : Faktor-faktor luaran
yang berkaitan dengan rasa tidak puas hati kerja.
Apabila pekerja tidak berpuas
hati, mereka cenderung untuk menyebut faktor-faktor luaran seperti dasar
syarikat dan pentadbiran, penyeliaan, hubungan interpersonal, dan keadaan
kerja.
Teori ini mencadangkan menekankan
motivasi faktor-faktor yang meningkatkan kepuasan kerja, seperti pengiktirafan
bagi meningkatkan kualiti pengurusan.
10. MCCELLAND’S
McClelland mendapati bahawa
sesetengah orang mempunyai keinginan untuk berjaya bagi pencapaian peribadi
bukannya untuk ganjaran kejayaan.
Mereka tidak suka memperjudikan
kejayaan. Mereka tidak akan mengambil risiko yang tinggi.
Mereka akan membuat kerja yang
mudah dicapai.
Ianya adalah teori yang hanya
mengekalkan “zon selesa” jika sebuah Pusat Sumber itu telah berjaya.
Hei, you are good. cheers :)
ReplyDeleteHI can i know where or what to find the journal of this? please help me
ReplyDelete